Nedan har vi samlat de vanligaste frågorna från våra resenärer. Du hittar även mycket information under fliken "Att resa med oss". Kontakta oss gärna om du har ytterligare frågor om våra resor eller vårt sätt att resa.


Hur stora är grupperna?

Våra grupper är små jämfört med andra researrangörer. Vi anser att våra resenärer har en större möjlighet till utbyte med den lokala samhället när grupperna inte är för stora. Dessutom ökar flexibiliteten under resorna.

Normalt består grupperna av mellan 6 - 12 personer. På vissa resor är maxantalet 14 eller 16. På våra vandringsresor är det dock sällan fler än 12. Snittstorleken på grupperna är ca 10 personer.

På våra familjeresor är ofta maxantalet resenärer något fler än 16. Detta beror på att familjerna upplever det positivt med lite större grupper då barnen ofta har fler barn i samma ålder att lära känna.

Vad kostar det att anmäla sig?

Anmälningsavgiften till våra resor varierar mellan 2000 kr och 4000 kr. Avgiften är en delbetalning på totalbeloppet och dras av på din slutfaktura. Väljer man att avboka sin resa senast två månader innan resans start återfår man större delen av den inbetalda anmälningsavgiften. Läs mer under "Våra villkor" under menyvalet "Att resa med oss".

När vet jag att resan blir av?

Som ordet "gruppresa" antyder så behövs det ett tillräckligt stort antal anmälda resenärer för att en specifik resa ska kunna genomföras. Eftersom de flesta av våra resor har ett minimiantal på endast fem personer är sannolikheten dock stor att resan kommer att kunna genomföras. Flertalet andra researrangörer har vanligtvis ett minimiantal på 10 personer.

När en specifik resa har tillräckligt många anmälningar för att kunna genomföras så meddelas samtliga anmälda resenärer om detta per mail. Det framgår även på hemsidan att resan är "bekräftad".

Vad ingår i resan?

Vad som ingår i resan framgår under "Vad ingår i resan?" och "Vad ingår inte i resan?" på respektive resesida. Generellt ingår det mesta utöver det internationella flyget/tåget till och från resmålet, vissa måltider samt egna utflykter osv.

Hur är standarden på hotell och andra boenden?

På våra resor väljer vi att i största möjliga utsträckning använda oss av lokalt ägda hotell. Vi strävar efter att använda oss av rena och välskötta hotell av medelklasstandard. Ofta är hotellen charmiga familjehotell.

För att verkligen komma nära och lära känna vardagen på den plats vi besöker ingår i de flesta av våra resor minst ett homestay, en form av "hemma-hos-boende". Dessa kan exempelvis vara att bo hos en familj i någon av de byar vi besöker. Även om standarden kan variera är det alltid rent och fräscht. Möjligheten att bo hemma hos en lokal familj är unik och oftast det som våra resenärer uppskattar mest med våra resor.

Går det att resa ensam?

Det går jättebra att följa med på våra resor som ensamresenär. Ca hälften av våra resenärer reser ensamma och det är lätt att hitta nya kamrater i gruppen. Uttrycket "resa ensam tillsammans med andra" stämmer bra in på våra resor.

Får jag betala mer som ensamresenär?

Nej, det kostar inget extra att resa som ensamresenär. Du kommer att dela rum med en annan resenär av samma kön utan pristillägg. Blir det det ett ojämnt antal resenärer får du enkelrum utan extra kostnad.

Om du önskar enkelrum går det dock bra att boka detta mot ett enkelrumstillägg. Du behöver meddela oss detta senast två månader innan resans start.

Kan man komma tidigare och/eller stanna längre?

Eftersom du själv ordnar med ditt flyg så bestämmer du själv när du vill anlända och när du vill flyga hem. Vi hjälper gärna till med att boka extranätter innan resans start eller efter resans slut. Du betalar dessa extranätter direkt till hotellet när du anländer.

Vad kostar det att boka om till en senare avgång eller en annan resa?

Det är helt kostnadsfritt att boka om till en senare avgång eller en annan resa så länge detta görs senast två månader innan resans start. På många av våra resor är det dessutom möjligt att omboka kostnadsfritt ända nära inpå resans start.

Vad kostar det att avboka en resa?

Vi har mycket generösa avbokningsregler jämfört med andra researrangörer. För avbokningar som sker tidigare än 60 dagar innan resans start är avbokningsavgiften endast 500 kr. Från 60 dagar innan resans start till och med 41 dagar innan resans start motsvarar avbokningsavgiften den inbetalda anmälningsavgiften. Från 40 dagar innan resans start till och med 30 dagar innan resans start är avbokningskostnaden 75% av resans pris, därefter 100 %. Läs mer under "Våra villkor".

Observera att om du avbokar på grund av sjukdom så kan du i de allra flesta fall återfå de mesta av dina utgifter (även kostnaden för flyget) av ditt försäkringsbolag mot uppvisande av läkarintyg. Du får ett intyg av oss på de inbetalningar du har gjort till oss.

Varför ingår inte det internationella flyget?

Den främsta orsaken till att vi har valt att inte inkludera den internationella flygbiljetten i våra resor är att det ger en ökad flexibilitet för våra resenärer att själva välja om de vill komma tidigare eller stanna längre, vilket flygbolag de vill åka med osv.

Ett annat viktigt skäl till att det internationella flyget inte ingår är att det i de allra flesta fallen blir billigare för resenären att boka flyget själv. När en researrangör bokar flygbiljetter bokas dessa som gruppbokningar som är dyrare än individuella flygbokningar. Dessa högre kostnader drabbar i slutändan resenären.

Om du trots allt vill ha hjälp med din flygbokning så erbjuder vi hjälp med detta via vår samarbetspartner för flygbokningar. De är mycket hjälpsamma och löser de flesta önskemålen.