Framme i Manali

Elin

Två timmar forsenad anlände jag till Delhi i måndags kl 05.15 på morgonen. Senaste gången jag var här, snart fem år sen, fick jag min forsta indiska kulturchock. Jag anlände mitt i natten och från taxin kunde jag se människor som låg och sov utmed gatorna, på refugerna, overallt, tätt packade som sillar. Men nu ser jag inte en enda. Min taxichauffor berättar att man nu "forflyttat" uteliggarna till stadens utkanter. Problem som inte syns finns ju inte, eller hur?

Här serveras jag dahl pa en "langa"

Annars verkade det mesta vara sig likt i Delhi. Indien borjar nästan kännas som hemma nu. Jag hann dock inte se så mycket av Delhi eftersom jag behovde ta igen lite forlorad somn på hotellet och uträtta lite praktiska ärenden innan min buss till Manali skulle gå. Något jag glomt var dock hur lång tid allting tar i Delhi. Min autorikshachaffor hittade inte vägen till platsen där bussen skulle gå utan irrade runt runt. Därtill hamnade vi i en trafikstockning utan like. I sista sekunden hann jag som tur var med bussen, efter att ha cirklat runt en timme, en sträcka som vanligtvis skulle ta 15 minuter. Puh...

Bussen till Manali var bekväm, och vägen forvanansvärt bra. Jetlaggad som jag var sov jag en stor del av resan. Men resan tog 16 timmar, flera timmar längre än normalt eftersom kraftigt monsunregn sinkade oss.

Manali ligger på 2050 meters hojd, och bergstopparna är runt 5000 meter hoga. Så skont att slippa ifrån avgaserna, kaoset och den tryckande hettan i Delhi. Redan när jag kom hit slogs jag av hur gront det är här, så vackert. Manali stad är inte så mycket att se egentligen, det har tyvärr utvecklats till ett "backpackerghetto", men omgivningarna är vackra och det är en skon plats att koppla av på ett par dagar. Natten blev dock allt annat än lugn. Jag tillbringade istället flera timmar i fullt krig med stora, gräshoppsliknande insekter som flog runt på mitt hotellrum... Varifrån de kom är fortfarande ett mysterium eftersom fonstrena var stängda (och nej, hotellet används inte av Läs & Res).

Idag gjorde jag en utflykt med buss från Manali till Parvati Valley och Manikuram. Utsikten var naturligtvis fantastisk. I Manikuram finns naturligt heta källor. Där har man byggt ett badhus och ett sikh-tempel intill. Jag såg ingen bada i källorna, de kanske är alltfor heliga for det. Jag åt lunch på en langa, ett sikhiskt matställe vid templet där alla sitter på rad på golvet och blir serverade dahl (linsrora) och ris. Maten är helt gratis och alla jobbar volontärt på en langa.

Imorgon åker jag vidare mot Leh. Resan kommer att ta två dagar med overnattning i Keylong. Nu är det dags att gå och få lite välbehovlig vila innan morgondagens strapats.