Hej!
Nu tillbaka i Lhasa efter den mest fantastiska vandring jag gjort hittills. Detär svårt att beskriva det jag upplevt men jag gör ett försök.

Vi lämnade Lhasa för färd mot Ganden-klostret. Det byggs otroligt mycket utanför Lhasa och det finns också stora grönsaksodlingar. Alla hus längs vägen har en kinesisk flagga ovanför porten vilket det är tvång på. Man måste också köpa en ny varje år. Klostret byggdes på 1400-talet och ligger högt, 4284 m, och förstördes som så många andra under kulturrevolutionen. Från Ganden åkte vi sedan till vårt första läger i byn Hepu. Första lektionen i tältresning. Våra kockar Tashi och Tenzin lagade den första av en rad utsökta måltider. Bästa maten vi ätit på resan! Till varje middag mellan 8-10 olika rätter mestadels grönsaker med ris till. Till lunch fick vi matsäck med lite olika saker. Frukost var gröt och ägg med macka.

Dagen efter anslöt 10 jakar som skulle bära allt. Vi hyrde också två hästar i fall något skulle hända och det var tur för redan den dagen var en i gruppen tvungen att återvända för att hon inte klarade höjden. Tyvärr hade ytterligare en av tvingats stanna i Lhasa pga höjdsjuka så vi var bara sex som vandrade. Första vandringen var inte så lång men tog oss upp till ett nomadläger vid namn Yamado. Vi besökte ett nomadtält och det var intressant att se att de hade en bild av Dalai Lama vilket är förbjudet. Men polisen orkar väl inte ta sig upp på höjderna.

Nästa dag var den stora utmaningen. Då skulle vi upp över passet Shugu La på 5 247 m. Vi startade tidigt ock kort sagt kan jag väl säga att man inte direkt springer upp. Utsikten när vi väl kämpat oss upp var otrolig. Bergen är vackert gröna och blånar bort i horisonten. I dalgångarna rinner vatten och ängarna omkring är översållade med blommor. Känslan att sitta däruppe är mäktig. Vägen ner till nästa läger var inte helt lätt. Man går på en smal stig längs bergskanten och får alltsom oftast även använda händerna för att ta sig fram. Jakmännen som packat ihop lägret och startade långt senare passerade oss med god marginal. En bit före nästa lägerplats var vi tvungna att korsa en flod och då kom hästarna väl till pass. Tredje dagens vandring förde oss upp över ytterligare ett pass, Chitu La, 5 210 m. Nerfärden gick via två sjöar där vi fick klättra och hoppa på stenar för att ta oss fram. Ju längre ner vi kom desto frodigare blev det. Sista lägerplatsen var den vackraste alldeles invid en flod vi kunde doppa oss i.

Lägerlivet gick mycket bra tack vare den goda maten och andra bekvämligheter som t ex toalettält. Det grävdes en grop och ett lilet smalt tält sattes upp över det. Det fanns t om toapapper där. Nästa morgon fylldes gropen igen. Vi hade fantastisk tur med vädret med vackert på dagarna och regn och åskväder på natten. Bara sista vandringsdagen regnade det. En hel del annat har vi också gjort sen sist men det berättar jag mer om vid annat tillfälle. I morgon åker vi till Nam Tso en sjö ca 240 km norr om Lhasa.